Cognition, Emotion, and Aesthetics in Contemporary Serial Television
Produktbeskrivelse
Denne boken undersøker sammenhengen mellom hvordan moderne serier på TV aktiverer kognitive prosesser, fremkaller følelsesmessige reaksjoner og vekker estetisk verdsettelse. Kapitlene tar for seg en rekke spørsmål, deriblant: Hvordan påvirker de spesifikke formene og stilene i samtidsseriene vår kognitive, følelsesmessige og estetiske opplevelse? Hvordan skaper de effektfulle følelsesmessige tilstander som spenning, forventning, overraskelse, tilfredsstillelse og skuffelse? Hva bestemmer hvorfor vi verdsetter noen serier høyere enn andre? Hva er det ved de unike aspektene ved TV-form og stil, i kombinasjon med våre felles kognitive, følelsesmessige og estetiske evner, som forklarer den kognitive, sosiale, politiske og estetiske verdien av serier, samt deres utbredelse i populærkulturen i dag? Boken vil appellere til forskere og postdoktorer som arbeider innen tv-studier, filmstudier og kognitiv medieteori.