Boken 'Cold War Camera' utforsker den visuelle formidlingen av den kalde krigen og belyser fotografiets rolle i hvordan denne epoken ble gjennomført og opplevd. Bidragsyterne viser hvordan kameraet utvidet grensene for den kalde krigen utover de dominerende øst-vest og US-USSR dualiteter, og fremhever betydningen av fotografi fra den globale sør. Blant de ulike temaene som tas opp, undersøkes produksjonen og sirkulasjonen av den ikoniske figuren av den 'revolusjonære vietnamesiske kvinnen' på 1960- og 1970-tallet; fotografier knyttet til frigjøring og avkolonisering i Vest-Afrika; familie fotografiarkiver i Kina og reisebilder fra sovjetiske borgere; bilder fra apartheid i Sør-Afrika; samt sirkulasjonen av fotografier av inuitter i Canada som ble flyttet til de ekstreme arktiske områdene på 1950-tallet. Boken fremhever kameraets evne til å forestille seg mulige avkoloniserte fremtider, etablere visuelle bånd og solidariteter, samt fremme krav om rettferdighet for å rette opp urett.