Boken "Cold War Delta Prototypes" av Tony Buttler utforsker den fascinerende historien bak hvordan den radikale delta-vingen ble det foretrukne designet for tidlige britiske og amerikanske høyytelsesjagerfly. Den belyser også den viktige rolletillegget til legendariske fly som Fairey Delta-serien i utviklingen av denne innovative formen. I begynnelsen av den supersoniske jetalderen sto flydesignere overfor utfordringen med å utvikle helt nye flyprofiler som kunne utnytte den økte kraften fra jetmotorene. Delta-vingen ble en av de mest suksessfulle løsningene. Selv om Gloster produserte delta-vingen Javelin og Boulton Paul utviklet sitt P.111 forskningsfly, var Fairey og Avro de ledende aktørene innen delta-design i Storbritannia. I USA, bortsett fra Douglas' marinejagerprogrammer, hadde Convair stort sett delta-vingen for seg selv. På begge sider av Atlanterhavet arbeidet utviklingslinjene mot ett felles mål – å produsere hurtige jagerfly. I Storbritannia satte Fairey Delta 2 en verdensrekord i flyhastighet med spektakulær suksess, men klarte ikke å sikre seg en ordre for produksjon. Kontrasten mellom utviklingen på begge sider av Atlanterhavet gir en gripende innsikt i en avgjørende periode for militær luftfart.