Forbedre elevenes resultater gjennom kollektiv lærerinnsats. Hvordan bidrar skolemiljøet til meningsfull forandring? Nyere forskning viser at kollektiv effekt (CE) er den viktigste faktoren som påvirker elevprestasjoner. CE, som er troen på at lærere, gjennom samarbeid, kan påvirke studentresultater og forbedre læring, er i ferd med å endre det utdanningsmessige landskapet. Et lærerkollegium med høy kollektiv effekt viser større innsats, utholdenhet, vilje til å prøve nye undervisningsmetoder og å være mer oppmerksomme på behovene til elever som sliter. Denne boken presenterer nyttige strategier og verktøy for å øke elevenes prestasjoner ved å dele: * Begrunnelse og kilder for å etablere CE * Forhold og ledelsespraksiser som gjør det mulig for CE å blomstre * Profesjonelle læringsstrukturer/protokoller som fremmer CE. Hvis læreres virkeligheter filtreres gjennom troen på at de har liten mulighet til å påvirke elevprestasjoner, er det sannsynlig at disse troene vil manifestere seg i deres praksis.