Colonization and Epistemic Injustice in Higher Education
Produktbeskrivelse
Boken "Colonization and Epistemic Injustice in Higher Education" gir en dypere forståelse av hvordan utdanning, spesielt høyere utdanning, har vært en del av koloniseringsprosesser i de rike nasjonene i Nord. Gjennom et mangfold av geopolitiske perspektiver fra hele verden, belyser denne boka hvordan epistemisk urettferdighet har preget koloniale høyere utdanningssystemer. Med bidrag fra internasjonale forskere undersøkes hvordan kolonialisme, kolonialitet og kolonisering har påvirket ursprungsbefolkningens måter å vite, føle, handle, verdsette, eksistere og utvikle seg på, samt hvordan Vesten har benyttet seg av sin oppfatning av utdanning og skole som avgjørende verktøy i sin stræben etter verdensdominans og undertrykkelse. Videre utforsker kapitlene konsepter som modernitet, postmodernisme, globalisering, internasjonalisering og nyliberalisme, og analyserer hvordan høyere utdanning i koloniale og post-koloniale samfunn fortsatt følger et kolonialt narrativ. Boka åpner for diskusjoner om hva som kan gjøres for å avkolonisere utdanningssystemet. Den gir en grundig historisk kontekst og en innsiktsfull kritikk av dagens utdanningspraksiser.