I "A Brief History of the Masses" dykker Stefan Jonsson inn i en fascinerende og utfordrende fortelling om folkets opprør gjennom tre monumentale kunstverk. Han analyserer Jacques-Louis Davids "Tennis Court Oath" fra 1791, James Ensors "Christ's Entry into Brussels in 1889" fra 1888, og Alfredo Jaars "They Loved It So Much, the Revolution" fra 1989. Disse ikoniske verkene belyser henholdsvis den franske revolusjonen av 1789, Belgians proletariske messianisme på 1880-tallet, samt de globale opprørene og revolusjonene i 1968. Jonsson viser hvordan disse kunstverkene ikke bare gir en alternativ fremstilling av historien, men også fremmer en ny forståelse av forholdet mellom kunst og politikk, samt hva ekte demokrati innebærer. Gjennom eksempler fra litteratur, politikk, filosofi og andre kunstverk, bygger Jonsson et grundig portrett av hvordan 'folket' blir politisk representert i regjeringen, samtidig som han utforsker deres estetiske representasjon i malerier. Han argumenterer for at begge former for fremstilling til syvende og sist 'rammer inn' folkets identitet, og definerer dem enten som eliter eller som masser med ansvar.