Fra de tidlige årene av den vanlige tidsregningen til 1700-tallet utforsket indiske intellektuelle med enestående presisjon følelsenes plass i kunsten. Deres undersøkelser førte til en de-konstruksjon av kunstens formelle strukturer og bredere søkninger etter gleden i tragiske fortellinger. Begrepet 'rasa', som oversettes til 'smak', ble valgt for å beskrive kunstens estetikk, og deres brennende innsats for å definere disse fenomenene ble en bemerkelsesverdig skaperhandling i seg selv. Denne boken er den første i sitt slag på noe språk som følger utviklingen av 'rasa' fra dens opprinnelse i dramatisk tanke – et konsept for scenen – til dens blomstring i litterær tanke – et konsept for siden. 'A Rasa Reader' inkluderer primære tekster fra hver betydelig tenker innen klassisk indisk estetikk, mange av dem aldri tidligere oversatt. Utvalget av tekstene fanger det intellektuelle dynamikken som har drevet denne debatten i århundrer. Forklarende notater gir innsikt i betydningen av hver tekst, mens en omfattende introduksjon oppsummerer de viktigste temaene som er til stede i verket.