Boken "Action Movies: The Cinema of Striking Back" er en grundig analyse av actionfilmens utvikling, der både etiske og estetiske aspekter ved sjangeren utforskes i lys av dens relativt korte historie. Forfatteren tar leseren med på en reise fra banebrytende klassikere som "Bullitt" (1968) og "Dirty Harry" (1971), videre til epokegjørende filmer som "Rambo: First Blood Part II" (1985) og "Die Hard" (1988). Boken dykker også ned i revisjoner, reboot og fornyelser i filmer som "Kill Bill Vol. 1" (2003), "Taken" (2008) og "The Expendables" (2010). Action-sjangeren fremstår som en sammensmelting av form og innhold; det er en kino av handling der handlingen i seg selv er temaet. Dette er en filmtradisjon sentrert rundt vilje, hvor heltene reagerer resolutt mot uholdbare omstendigheter. Actionhelter griper til våpen mot de problemene de møter, godt klar over at hvis ikke de gjør det, så vil ingen andre. Selv om dette aspektet gjør actionfilmen dypt forstyrrende som en manifestasjon av moralsk ideologi, viser dens vedvarende appell at behovet for trygghet forblir uforminsket, selv etter hendelsene den 11. september.