Boken 'Cinéma Militant' utforsker filmtradisjonen kjent som militærfilm, som oppsto i Frankrike under hendelsene i mai 1968 og blomstret i tiåret som fulgte. I denne perioden ble det laget filmer av både etablerte filmskapere som Chris Marker, Jean-Luc Godard og William Klein, så vel som av venstreorienterte regissører som opererte i de ytterste marginene av fransk kino. Denne siste gruppen ga stemme til underrepresenterte befolkningsgrupper, inkludert papirløse innvandrere (sans papiers), nyansatte fabrikkarbeidere (ouvriers specialises), høyt intellektuelle marxist-leninistiske kollektiver og militante interessegrupper. Boken gir en omfattende oversikt over denne lite utforskede tradisjonen, med særlig fokus på de mindre kjente figurene og verkene, samt filmene fra Cinelutte, Les groupes medvedkine, Atelier de recherche cinematographique, Cinethique og den innflytelsesrike marxistiske filmskaperen Jean-Pierre Thorn. Hvert av disse representerer forskjellige tendenser innen bevegelsen som preget fransk film.