I boken 'Cold War Modernists' utforskes hvordan europeiske intellektuelle på 1950-tallet avviste amerikansk kultur som intet mer enn cowboyfilmer og atomvåpen. Som svar på denne avvisningen søkte amerikanske kultur-diplomater å vise at USA hadde mer å tilby enn militær makt og kommersiell utnyttelse. Gjennom litterære tidsskrifter, omreisende kunstutstillinger, musikalske forestillinger, radioprogrammer, oversettelser av bøker og konferanser, benyttet de den revolusjonerende estetikken fra modernismen for å bevise, særlig overfor venstreorienterte som de håpet å vinne over i den kalde krigen, at amerikansk kunst og litteratur var estetisk rik og kulturelt betydningsfull. Men ved å repurpose moderne bevegelser, endret amerikanske diplomater og kulturelle myndigheter avantgarden til et oppsett og etablerte den en gang så revolusjonære bevegelsen som en innholdsløs samling av kunstneriske teknikker og stiler, tilpasset et middelklasses publikum. 'Cold War Modernists' dokumenterer hvordan CIA, Utenriksdepartementet og private kultur-diplomater omformet denne kulturelle landskapen.