I løpet av 1930- og 1940-årene søkte hundrevis av tysktalende filmprofesjonelle tilflukt i Hollywood, hvor de bidro betydelig til utviklingen av amerikansk kino. Disse talentene, som kom fra land som Østerrike, Ungarn, Polen, Russland, Ukraina og Tyskland, inkluderte stjerneskap som Ernst Lubitsch, Fred Zinnemann, Billy Wilder og Fritz Lang. Gjennom sitt arbeid formidlet disse flerspråklige og multikulturelle skribentene og regissørene unike kulturelle perspektiver. Gerd Gemunden tar for seg Edgar G. Ulmers "The Black Cat" (1934), William Dieterles "The Life of Emile Zola" (1937), Ernst Lubitschs "To Be or Not to Be" (1942), Bertolt Brecht og Fritz Langs "Hangmen Also Die" (1943), Fred Zinnemanns "Act of Violence" (1948), og Peter Lorres "Der Verlorene" (1951). Han dykker ned i tematikker som realisme, auteurkunst og sjanger, samtidig som han utforsker forholdet mellom film og historie, Hollywood-politikk og sensur, samt exil og (re)migrasjon.