Skjult i en hage på kanten av Paris ligger et multimediearkiv som er helt unikt: Albert Kahns Archives de la Planète (1908-1931). Kahns omfattende foto- og filmeksperiment bevart verdens minner gjennom en privilegert linse av hverdagsliv, og i 'Counter-Archive' plasserer Paula Amad dette prosjektet i både biografiske, intellektuelle og kinema-kontekster. Ved å kartlegge arkivets sentrale påvirkninger, som filosofen Henri Bergson, geografen Jean Brunhes og biologen Jean Comandon, skildrer Amad et alternativt landskap av fransk kulturell modernitet, der vitalistisk filosofi krysset veier med tidlig filmteori, dokumentarfilm med avantgarden, kinomodeler av tidsforståelse med den tidlige Annales-skolen, og filmens tilegnelse av planeten med humangeografi og kolonial ideologi. Kjernen i boken er en innsiktsfull meditasjon over det forvandlet konseptet av arkivet i filmens tidsalder, samt et nyskapende argument om filmens rolle som en motvekt til tradisjonell arkivforståelse.