Hvordan håndteres historiene om rasemessig undertrykkelse i mangfoldige samfunn? Chana Teeger utforsker dette spørsmålet ved å se nærmere på hvordan unge sørafrikanere, som er født inn i et demokrati, møter sitt lands rasistiske apartheid-fortid i historietimene på videregående skole. Gjennom omfattende observasjoner, intervjuer og tekstlig data gir 'Distancing the Past' en levende fremstilling av hvordan elevene lærer at rasisme er en fortid, selv om de opplever den i hverdagen. Teeger avdekker hvordan lærernes ønske om å unngå konflikt mellom elevene speiler en nasjonal fokus på rasemessig forsoning, noe som fører til en historisk distansering fra den nylige apartheid-fortiden. Denne distanseringen tillater skolene å presentere en illusjon av transformasjon. Under overflaten gjenskaper imidlertid undervisningen ulige maktrelasjoner på skolen og legitimerer ulikhet på samfunnsnivå. Ved å dokumentere disse prosessene kaster 'Distancing the Past' lys over den subtile omkonfigureringen av rasisme i en tid preget av borgerrettigheter.