Når vi betrakter et kunstverk, opplever vi ofte en følelsesmessig reaksjon, men årsakene til våre reaksjoner er komplekse. Vår forståelse av hvorfor vi responderer på kunst slik vi gjør er forankret i vitenskapen – i psykologi og biologi. Eric R. Kandel sporer opprinnelsen til denne forståelsen tilbake til tidlig 1900-talls Wien, hvor konseptet om "betrakters andel" ble født. Dette konseptet illustrerer at kunstverket er ufullstendig uten den perceptuelle og følelsesmessige involveringen fra betrakteren; med andre ord, uten våre egne responser til det. Men hva ligger bak våre reaksjoner? Vår hjerne fungerer som en kreativ maskin som anvender visse medfødte, universelle prosesser knyttet til sansing, i tillegg til høyere prosesser relatert til våre personlige opplevelser, minner og følelser, på ethvert bilde – inkludert et maleri. Å forstå hvordan disse ubevisste prosessene i hjernen samspiller for å skape betrakterens andel utgjør en av de største utfordringene innen hjerneforskning i dag. Essayene om kunst og vitenskap i denne boken gir et variert perspektiv på disse fascinerende emnene.