Boken "Film Worlds" utforsker betydningen av de 'verdener' som narrative filmer skaper, og tilbyr et nyskapende perspektiv på kino som kunstform. Ved å trekke på estetikk og kunstfilosofi fra både kontinentale og analytiske tradisjoner, samt klassisk og moderne filmteori, vever den sammen flere tanketråder og analyser for å gi nye forståelser av filmisk representasjon, fiksjonalitet, uttrykk, selvrefleksivitet, stil og filmens omfattende affektive og symbolske dimensjoner. Filmverdener blir dermed teoretisert som immersive og transformerende kunstneriske realiteter som alltid er mer enn bare 'fiksjonelle verdener' og 'storyworlds' på grunn av filmens perceptuelle, kognitive og affektive natur. De er i stand til å fremme nye måter å se, føle og forstå erfaring på. I sin tilnærming engasjerer "Film Worlds" seg med skrifter av kjente tenkere som Jean Mitry, Pier Paolo Pasolini, Christian Metz, David Bordwell, Gilles Deleuze, og Hans-Georg Gadamer, blant andre, for å utvide forståelsen av filmens kompleksitet.