Ngugi wa Thiong'o er en mesterlig forfatter med en variert litterær karriere, som startet i 1962 med hans første store stykke, 'The Black Hermit', som ble fremført på National Theatre i Uganda. I 1977 ble han fengslet etter utgivelsen av sitt mest kontroversielle verk, 'Ngaahika Ndeenda' (Jeg vil gifte meg når jeg vil), som ble produsert i Nairobi. Dette stykket i akutt kritikk av urettferdighetene i det kenyanske samfunnet, satte søkelys på kampen til vanlige mennesker. Etter løslatelsen bestemte Ngugi seg for å skrive utelukkende på sitt morsmål, Gikuyu, for å kommunisere med kenyanske lesere på en måte som gjenspeilte en del av deres hverdagsliv. I dag er han kjent som en av de mest engasjerte intellektuelle innen postkolonial teori og global postkolonial bevegelse. I denne boka oppsummerer og utvikler Ngugi wa Thiong'o et tverrsnitt av de utfordringene han har utforsket gjennom sitt virke, og bruker bilder, språk, folklore og karakterer for å 'dekolonisere sinnet'. Ngugi tar også for seg språkets politikk, og stiller spørsmål ved hvordan språkformer påvirker mentaliteter og samfunnets strukturer.