Med fremveksten av internett og håndholdte eller bærbare mediesystemer som dykker brukeren ned i 360º-video, endrer augmented- og virtuell virkelighet hvordan historier fortelles og skapes. I denne boken argumenterer John V. Pavlik for at en ny form for mediert kommunikasjon har oppstått: opplevelsesnyheter. Opplevelsesmedier leverer ikke bare nyhetssaker, men også nyhetsopplevelser, der forbrukeren engasjerer seg som deltaker eller virtuell øyenvitne i immersive, multisansede og interaktive narrativer. Pavlik beskriver og analyserer nye verktøy og tilnærminger som lar journalister fortelle historier som går utover tekst og bilde. Han dykker ned i utviklende former som virtuell virkelighet, haptiske teknologier, interaktive dokumentarer og drone-media, og presenterer prinsippene for hvordan man kan utforme og ramme en historie med disse teknikkene. Samtidig advarer Pavlik om at selv om opplevelsesnyheter kan øke brukerengasjementet og forbedre forståelsen, kan det også bidra til å forvandle falske nyheter til en mer kompleks utfordring.