Akademisk frihet bygger på en felles tro på at kunnskapsproduksjon fremmer det felles beste. I en tid preget av kutt i utdanningsbudsjett, rike bidragsytere som blander seg inn i universitetsbeslutninger og høyreorienterte grupper som truer med å kvele dissent, er det en illusjon at de med makt vil verdsette akademisk arbeid. Kan akademisk frihet overleve i et slikt klima, og er det nødvendig å omformulere hva akademisk frihet innebærer for å kunne forsvare den? Denne boken presenterer en serie essays av den anerkjente historikeren Joan Wallach Scott, som undersøker historien og teorien om fri forskning og dens relevans i dag. Scott belyser de motsetningene som ligger i begrepet akademisk frihet. Hun analyserer forholdet mellom statsmakt og høyere utdanning, samt forskjellene mellom Første tillegg blant annet om ytringsfrihet og garantien for akademisk frihet. I lys av nyere kontroverser på universiteter diskuterer hun også politikken rundt høflighet. Boken avsluttes med et intervju gjennomført av Bill Moyers, hvor Scott deler sine tanker om disse viktige temaene.