For å kunne konkurrere i dagens stadig mer globale marked og raskt utviklende teknologier, må individer og organisasjoner heve sin evne til å lære – grunnlaget for kontinuerlig forbedring, driftsmessig dyktighet og innovasjon – til et betydelig høyere nivå. I boken 'Learn or Die' skaper Edward D. Hess en handlingsorientert plan for hvordan man kan bli en ledende lærende organisasjon ved å kombinere nyeste fremskritt innen nevrovitenskap, psykologi, atferdsøkonomi og utdanning med viktige forskningsfunn om høyytelsesbedrifter. Boken analyserer læringsprosessen både fra et individuelt og organisatorisk perspektiv. Fra det individuelle perspektivet adresserer den kognitive, emosjonelle, motivasjonelle, holdningsmessige og atferdsmessige faktorene som fremmer bedre læring. På organisasjonsnivå fokuserer 'Learn or Die' på hvilke strukturer, kulturer, lederskap, medarbeiderlæringsatferd og personalpolitikker som er nødvendige for å skape et miljø som legger til rette for kritisk tenking og innovasjon.