I det tjueførste århundre har vi sett en økning i økonomisk ulikhet, raseutestenging og politisk hat, noe som har gjort spørsmål om kollektiv identitet og tilhørighet mer presserende enn noensinne. I sin bok, 'Making Worlds', argumenterer Claudia Breger for at moderne europeisk film kan gi oss nye måter å tenke og føle om kollektivitet, som utfordrer disse politiske tendensene. Breger presenterer dybdeanalyser av sentrale samtidsfilmer som Michael Hanekes 'The White Ribbon', Alejandro González Iñárritus 'Biutiful', Fatih Akins 'The Edge of Heaven', Asghar Farhadis 'A Separation', og Aki Kaurismäkis trilogi om flyktninger, i tillegg til verk av Jean-Luc Godard og Rainer Werner Fassbinder. Gjennom en ny modell for filmatisk worldmaking, undersøker Breger hvordan disse filmene skaper uventede og destabiliserende effekter som inviterer seerne til å forestille seg nye forbindelser mellom individer og grupper. Disse filmene, med sine fremstillinger av flyktninger, immigranter og fellesskap, står ikke bare i kontrast til dominerende narrativer.