Nomadic Cinema tar leseren med på en bemerkelsesverdig reise gjennom tidlig 1900-talls ekspedisjonsfilm, fra Borneos hodejegere til det episke Everest og camping blant indianerne. I en tid der nye teknologier revolusjonerte global transport og åpnet for nye muligheter for dokumentasjon, tok vestlige filmskapere fatt på reiser til steder de anså som eksotiske. Deres mål var å fange både de storslåtte og hverdagslige øyeblikkene i disse fjerne områdene. Gjennom disse filmene ble reiseutfordringer og livene til urfolk skildret fra en klart kolonial synsvinkel. Boken tilbyr en banebrytende historie om disse filmene, hvor forfatteren Alison Griffiths analyserer dem som visuelle dokumenter av kolonialisme, samtidig som de åpner for nye måter å anerkjenne urfolks historier. Griffiths undersøker ekspedisjonsfilmer fra Borneo, Sentral-Asia, Tibet, Polynesia og det amerikanske sørvest, og reinterpreters dem fra dekoloniale perspektiver for å gi alternative fortellinger om utforskning.