Helt siden Gutenbergs tid har mange aspekter ved trykking gradvis endret seg. Med fremveksten av datamedier har tempoet for denne forandringen økt eksponentielt, noe som har transformert måten bøker blir komponert, utformet, redigert, satt på type, distribuert, solgt og lest. I "Postprint" undersøker N. Katherine Hayles fremveksten av det hun betegner som den posttrykte tilstanden. Hun utforsker hvordan samspillet mellom trykte og digitale teknologier har endret ikke bare bøker, men også språk, forfatterskap og hva det betyr å være menneskelig. Hayles vurderer hvordan trykking har vært innvevd i litterate samfunn, og hvordan disse samfunnene endres ettersom noen av de kognitive oppgavene som tidligere ble utført utelukkende av mennesker, nå blir håndtert av datamedier. Tolkninger og meningsskaping sirkulerer gjennom transindividuelle kollektiviteter skapt av sammenkoblinger mellom mennesker og datamedier, som Hayles beskriver som kognitive assemblager. Hennes teoretiske rammeverk konseptualiserer innovasjoner innen trykteknologi som omfordelinger.