Satyajit Ray regnes som en av de største filmregissørene i det 20. århundre. Som en fremtredende bengalsk filmskaper, forfatter og illustratør, satte Ray en ny standard for indisk film med sin anerkjente Apu-trilogi: Pather Panchali (Song of the Little Road) fra 1955, Aparajito (The Unvanquished) fra 1956 og Apur Sansar (The World of Apu) fra 1959. Hans verk er kjent for sin humanisme, allsidighet og dyktige musikkbruk, samt for den presise oppmerksomheten han ga detaljer. I tillegg til filmene sine, ble Ray hyllet for sine kritiske og intellektuelle skrifter, som gjenspeiler hans filmarbeid med en imponerende presisjon og en bred forståelse for historie, kultur og estetikk. Denne boken samler for første gang essensene av Rays tanker og refleksjoner om filmkunsten og håndverket bak filmproduksjon over en periode på førti år. Ray deler sine tanker om sentimentalitet, massekultur, stillfilmer, samt innflytelsen fra den franske nybølgen og erfaringene som følger med å være en suksessfull regissør. Videre belyser han utfordringene knyttet til å tilpasse litterære verk til filmformatet.