Facebook, en plattform skapt av studenter på et Harvard-kollektiv, har radikalt endret hvordan millioner av mennesker konsumerer nyheter, forstår verden og deltar i den politiske prosessen. Til tross for at de i stor grad har overtatt mange av journalistikkens tradisjonelle roller, presenterer Facebook og andre plattformer som Twitter og Google seg selv som teknologiselskaper. Dermed unngår de de samme reguleringene og etiske kodene som gjelder for konvensjonelle medieorganisasjoner. I sin bok 'Social Media and the Public Interest' utfordrer Philip M. Napoli disse overfladiske distinksjonene og argumenterer for en nødvendig forståelse og regulering av sosiale medier som nyhetsmedier, med et grunnleggende ansvar for å tjene offentligheten. Boken undersøker hvordan og hvorfor sosiale medieplattformer har blitt så sentrale i forbruk og distribusjon av nyheter, særlig fordi de har møtt mange av utfordringene knyttet til å finne informasjon og publikum på nettet. Napoli illustrerer de potensielle konsekvensene av et system der kodere og ingeniører tar over journalistens rolle.