Boken "The Bloomberg Guide to Business Journalism" er en uvurderlig ressurs for både studenter og profesjonelle som ønsker å mestre rapportering om selskaper, industrier, finansmarkeder, økonomier, banker og statlige politikk globalt. Den gir en grundig innføring i hvordan man kan dokumentere kapitalisme og tilpasse innholdet til ulike målgrupper, fra allmennheten som følger med på næringslivsnyheter, til spesialister i markedet. Boken fremhever fremstillingen av fengende historier gjennom ulike medier, inkludert trykte publikasjoner, nettsider, video og lydformater. Kjerneinnholdet består av øvelser og forklaringer som viser de mest hensiktsmessige metodene for å dekke et bredt spekter av forretningstemaer. For de som ønsker å starte karrierer innen næringslivsjournalistikk, gir guiden en omfattende veiledning for nyhetsrapportering, og vektlegger høye standarder for presisjon og rettferdighet. Leserne lærer essensielle spørsmål å stille under intervjuer med ledere, hvordan man tolker finansielle regnskaper for selskaper, hvorfor markeder svinger, og mye mer. Historiefortellingen er engasjerende og lettfattelig, og foregår i en fiktiv setting kalt "Businessworld".