For å unngå skandaler som Enron, WorldCom eller Tyco har selskapsstyrene tatt på seg en modig og uavhengig rolle i styrerommet, der de overvåker handlingene og den daglige driften til administrerende direktør. Denne dramatiske endringen har skapt en ny dynamikk som krever nøye forhandling fra begge parter for å få jobben gjort. I boken 'The CEO's Boss' gir William M. Klepper direktører, ledere, investorer og interessegrupper verktøyene de trenger for å få dette samarbeidet til å fungere. Han beskriver de beste teknikkene for å bygge et produktivt partnerskap og etablere handlingsplaner som kan anvendes på ulike typer virksomheter og situasjoner. Klepper, som er en erfaren lederutdanner, har samarbeidet med kjente selskaper som AT&T, Bausch & Lomb, Johnson & Johnson, Sony, Sun Microsystems og flere andre. Han deler sin innsikt i hva som skaper et sunt partnerskap mellom styret og administrerende direktør, samt konsekvensene av dårlig samarbeid. Boken presenterer også åtte praksiser som kjennetegner vellykkede ledere, for eksempel å legge til rette for innovasjon, motivere til endring og utvikle lederegenskaper.