Agnes Varda, en banebrytende skikkelse innen den franske nybølgen, har i over femti år skapt radikale filmer som har satt sine spor. Hennes arbeider blir av både akademikere, filmskapere og publikum ansett som dristige, banebrytende og uforglemmelige. Denne boken gir en helhetlig vurdering av hennes produksjon, og tar for seg ofte oversette filmer som 'Mur, Murs/Documenteur' (1980-81) samtidig som den knytter hennes filmverk til nyere installasjonsarbeid. Studien viser hvordan Varda har motstått normer for representasjon og produksjonsdiktater. Den utforsker videre hvordan hun har utviklet et personlig repertoar av bilder, karakterer og settings, som alle gir innsikt i deres kulturelle og politiske kontekster. Boken tilbyr dermed nye perspektiver på denne regissørens multifacetterte drømmer, og argumenterer for at hennes verk bør sees som en estetisk innflytelsesrik og etisk drevet produksjon der kino både er en politisk og samarbeidsbasert praksis, samt en synestetisk kunstform.