«The People's Choice» er en banebrytende psykologisk og statistisk studie av amerikanske velgere under presidentvalgene i 1940 og 1944. Boken, som først ble publisert i 1948, kom i en tid hvor interessen for statistikk og befolkningsundersøkelser var på fremmarsj. Dette verket utgjorde den første systematiske innsatsen for å kartlegge velgeres atferd gjennom en hel presidentkampanje, og den ga også oppfølgingsdata flere år etter valgene. Under kampanjen i 1940 fulgte Paul F. Lazarsfeld, Bernard Berelson og Hazel Gaudet et utvalg på seks hundre personer fra Erie County, Ohio. De gjennomførte månedlige intervjuer med disse deltakerne i løpet av de syv månedene frem mot valgdagen. Deres senere studie i 1944 utvidet utvalget til å inkludere et nasjonalt representativt utvalg av to tusen velgere. I motsetning til datidens bekymringer avdekket Lazarsfeld, Berelson og Gaudet at medier som aviser, radio og valgkampanjer ikke hadde en betydelig påvirkning på enkeltindividers stemmeavgivning. I stedet viste det seg at mellommenneskelig samhandling og muntlig kommunikasjon hadde en mye større innflytelse.