Siden annen verdenskrig har det amerikanske militæret hatt en sterkt økende interesse for å forme mediedekningen, og dermed også offentlig oppfatning og demokratisk tilsyn med væpnede styrker. Etter å ha undervurdert det innenlandske politiske landskapet under Vietnamkrigen, begynte hærledere å omfavne mediehåndtering, idet de erkjente at kontrollen over informasjon har blitt sentral i hvordan kriger utkjempes. Selv om hæren fremstilte seg selv som en strengt apolitisk organisasjon, jobbet dens ledere aktivt for å omforme det politiske miljøet gjennom PR-strategier. Denne boken forteller historien om den amerikanske hæren sitt stadig mer omfattende engasjement i mediehåndtering over seks tiår, og tilbyr nye perspektiver for å forstå militæret som en politisk aktør. Thomas Crosbie utforsker hvordan hæren gradvis endret sitt forhold til den sivile regjeringen og offentligheten gjennom samarbeid med pressen. Han følger utviklingen fra hæren sine tidlige, ad hoc tilnærminger til mediehåndtering, til en profesjonalisering og formaliseringsprosess, parallelt med at hæren vokste i innflytelse som et politisk fenomen.