Columbia University Press

The Rise of Corporate Feminism

The Rise of Corporate Feminism

Produktbeskrivelse

Fra 1960-tallet til 1990-tallet var det vanligste yrket for kvinner i USA kontorarbeid. Selv om høyt utdannede kvinner fikk flere muligheter til å avansere i karrieren, forble yrkesmessig segregering etter kjønn dypt forankret. Hvordan kom feminismen i bedrifts-Amerika til å representere den individuelle suksessen til den kvinnelige lederen, snarere enn den kollektive suksessen til sekretæren? I sin analyse argumenterer Allison Elias for at feminisme, med mål om å fremme likestilling og fortjeneste, ubevisst undergravde statusen og utsiktene for såkalte 'rosa krage'-arbeidere. På 1960-tallet førte ideer om seksuell likestilling til at noen kontorarbeidere organiserte seg for å kreve 'lønn og respekt', mens andre jobbet for å oppnå profesjonalisering gjennom sertifisering. Denne alliansen på tvers av klasseskiller fremmet en feministisk agenda som inkluderte fagforening for noen kontorarbeidere og oppgradering av de med universitetsutdanning til lederstillinger. Imidlertid begynte disse innsatsene å skille lag på 1980-tallet, da selskapene innførte nye tiltak.

Prishistorikk

Lavest
416 KR
Høyest
434 KR
Gjennomsnitt
425 KR
Median
425 KR

📩 Sett prisvarsel

Få beskjed når prisen når ønsket nivå.

Produktspesifikasjoner

Merke Columbia University Press
Navn The Rise of Corporate Feminism
GTIN/EAN/ISBN 9780231180757
Kategorier Bøker