Finansielle eksperter er nå en vanlig synlighet på TV, radio og sosiale medier, hvor de gir investeringsråd, analyserer markedets bevegelser og forklarer konsekvensene av politiske hendelser. Disse ekspertene innehar betydelig makt og innflytelse gjennom sin medienærvær. Men hvordan tilegner de seg sin autoritet, og hva gjør fremvisninger av finansiell ekspertise overbevisende for publikum? Alex Preda gir en etnografisk utforskning av hvordan finansiell ekspertise blir fremstilt og produsert i mediene. Hans analyse fokuserer på egenskapene til finansiell diskurs og publikums reaksjoner på denne. Preda undersøker samarbeidet mellom analytikere, programledere og produsenter i produksjonen av finansiell samtale som sirkulerer globalt. Han legger vekt på betydningen av muntlig kommunikasjon - i motsetning til det skriftlige - i finanssektoren, ettersom dette er grunnlaget for mange transaksjoner og en metode for kapitalinnfangning. I sin analyse viser Preda at både analytikere og mediepersonligheter forstår finansiell samtale som en ferdighet som skiller seg fra tradisjonell forskning eller faktapresentasjon.