I denne grundige og innsiktsfulle analysen tar Dean Starkman et kritisk blikk på de betydelige manglene i dekningen fra næringslivspressen under boliglånstiden og i årene som ledet opp til den økonomiske kollapsen i 2008. Starkman sporer problemets røtter tilbake til opphavet av næringslivsjournalistikk som en form for markedsføringsverktøy for investorer tidlig på 1900-tallet. Denne tilgangsavhengige journalistikken ble snart utfordret av de engasjerte og dyptgripende reportasjene fra muckrakerne. Gjennom innovasjonene til Bernard Kilgore, den fremragende redaktøren av Wall Street Journal etter krigen, smeltet disse to sjangrene sammen da amerikanske nyhetsorganisasjoner institutionaliserte muckraking på 1960-tallet. Dette skapte en kraftig vokter av offentlig interesse. Men da boliglånstiden begynte, førte dype kulturelle og strukturelle endringer - noen uunngåelige, andre selvforvoldte - til at journalistikkens trang til å være en vaktbikkje ble svekket. Resultatet var en øredøvende stillhet rundt det systematiske korrupsjonen i finanssektoren.