Super Bowl, en de facto nasjonal høytid i USA, er ikke bare en sportsbegivenhet; det er et fenomen som fanger oppmerksomheten til millioner. Med over 14 milliarder dollar på spill, reklamer som koster 7 millioner dollar for et 30-sekunders klipp, og rekordhøye seertall med over 113 millioner mennesker som følger med, er Super Bowl en av de mest betydningsfulle sportsbegivenhetene i verden. På den enestående dagen, Superbowl Sunday, går det med 105 millioner pund avokado og 325 millioner gallon øl. Men dette er mer enn bare en fest; det er en dypere gjennomgang av kultur og samfunn. Denne akademisk funderte, men lettfattelige boken gir et historisk perspektiv som belyser økonomien rundt meta-begivenheten (interessenter, vertbyer, reklame, gambling og media), fandom, seertall, underholdning i pausen, og de mytiske og religiøse aspektene ved begivenheten. I tillegg tas det opp kritiske emner som fotballens sexistiske og militaristiske språk, kjønnsproblematikk angående cheerleadere og menneskehandel, samt den unike Puppy Bowl. Les denne boken for å forstå hvordan Super Bowl er mer enn bare en spesiell dag – det er en kulturell og økonomisk kraft som påvirker mange aspekter av det amerikanske samfunnet.