Holocaust Education and the Semiotics of Othering in Israeli Schoolbooks
Produktbeskrivelse
Boken 'Holocaust Education and the Semiotics of Othering in Israeli Schoolbooks' analyserer den sionistiske pedagogiske narrativet som formidles gjennom israelske skolebøker. Dette narrativet fremstiller jødenes migrasjon til Israel som en lykkelig avslutning på reisen fra Holocaust til oppstandelse. Det avviser alle former for diasporisk jødisk liv og kultur, samt overser Palestinas historie gjennom de 2000 årene jødene var i 'eksil'. Forfatteren peker på hvordan narrativet skaper en 'andre' ved å framheve tre hovedgrupper i forhold til hvilken israelske identitet er konstruert. Først og fremst gjelder dette Holocaust-ofrene, som fremstilles på en traumatisk måte som statsløse jøder, truet av forfølgelse. Det antydes at disse kan bli ofre for en ny forfølgelse hvis det jødiske samfunnet mister kontrollen over palestinerne, som utgjør den andre 'andre'. Palestinerne blir rasialisert og demonisert, framstilt som potensielle utøvere av utryddelse. Den tredje gruppen av 'andre' er ikke-europeiske jøder (Mizrahi og etiopiske jøder), som beskrives som tilbakeholdne og uten kulturhistorie, temaer som krever at de gjennomgår en konstant akkulturasjon for å passe inn i Israels 'vestlige' samfunn. Boken avdekker språkbruken av offerrolle og makt som brukes i denne opplæringen.