Boken "Teaching Taste" utforsker viktigheten av smak og matinntak i vår sivilisasjon, parallelt med vår kunnskap og tanker. I denne sammenhengen blir måltidsgemenskaper ansett som essensielle for å utvikle et fellesskap av meninger basert på sanseopplevelser, følelser og smak. Boken deles inn i tre hoveddeler: en historisk, en systematisk og en didaktisk del. Den historiske delen analyserer danske barnekokebøker for å besvare spørsmålet om når synet på smak endret seg fra å være en norm som ble fulgt ved å etterleve oppskrifter til en forståelse av smak som en iboende evne som alle, også barn, besitter. Denne delen undersøker hvordan barn kan utvikle sine smakferdigheter for å bli kompetente og selvsikre matlagere. Den systematiske delen gir en systematisk basis for didaktikken knyttet til smak og identifiserer hva som faktisk undervises når smak står i fokus. Her presenteres syv dimensjoner av smak, som gir et omfattende rammeverk for å forstå og undervise i dette grunnleggende aspektet av vår livsstil.