Communities av Professor Kenneth M. (University of Wash Zeichner
Produktbeskrivelse
Denne boken undersøker de mange betydningene av begrepet samfunn i sammenheng med forskning på lærerutdanning, sett fra et internasjonalt perspektiv. Den presenterer eksempler på fremragende arbeid som representerer ulike retninger innen samfunnsorientert og samfunnsbasert lærerutdanning. Kenneth M. Zeichner klargjør og beskriver landskapet av eksisterende forskning på inkludering av samfunn i lærerutdanning. Han argumenterer for en tilnærming der eksisterende makthierarkier blir utfordret, og der foreldre, familier og lokalsamfunn spiller sentrale roller i forberedelsen av lærere og lærerutdannere. Boken fremmer også en visjon for undervisning som omfatter ikke bare undervisning og utvikling av læreplaner, men også aktiv deltakelse fra lokalsamfunnet. Zeichner utforsker også forbindelsene mellom rettferdighet og likhet i utdanningen, spesielt i marginaliserte samfunn. Han viser hvordan dekoloniale tilnærminger til lærerutdanning, som benytter seg av lokalt samfunns ekspertise, kan bidra til å endre maktforholdene, og dermed støtte kulturell videreføring.