I «Consumer Activism» tar Eleftheria J Lekakis for seg en viktig innflytelse innen kritiske studier av forbruk og forskning på aktivisme. Boken gir en grundig undersøkelse av de komplekse og voksende forbindelsene mellom merkevarebygging og neoliberalisme, forbrukeratferd og sosiale rettferdighetsbevegelser. Som professor Mehita Iqani ved Stellenbosch University påpeker, representerer dette verket en autoritativ analyse av hvordan disse elementene interagerer. Lekakis minner oss på at forbrukere har muligheten til å gjøre mer enn å kjøpe seg ut av sosiale eller politiske problemer, som professor Melissa Aronczyk ved Rutgers University understreker. Boken undersøker hvordan forbruk og motstand er tett sammenvevd, fra kjøp av rettferdig handel-produkter til kjendisforkjempere for sosiale saker, fra subvertising til anti-konsumismens grasrotbevegelser. Forbrukeraktivisme har blitt en sentral del av kampen for sosial og miljømessig rettferdighet. Gjennom en omfattende utforskning av de utfordringer og dilemmaer som oppstår ved å bruke markedet som en politisk arena, går boken dypere enn bare handlingen med å kjøpe eller boikotte. Den kritisk belyser hvordan enkeltpersoner, kollektiver, selskaper og myndigheter utøver politikk ved hjelp av og gjennom forbruk.