Consumption and Its Consequences av Daniel (University College London UK) Miller
Produktbeskrivelse
Denne boken henvender seg til de som søker alternative svar på noen av dagens mest grunnleggende spørsmål. Hva er en forbrukersamfunn? Gjør det å være en forbruker oss mindre autentiske eller mer materialistiske? Hvordan og hvorfor handler vi? Hvordan bør vi forstå økonomien? Er vårt tilsynelatende umettelige begjær etter varer i ferd med å ødelegge planeten? Kan vi finne en balanse mellom å begrense forbruket og samtidig oppnå mål som å redusere fattigdom og sosial ulikhet? Miller adresserer disse spørsmålene ved å foreslå gjennomførbare og i mange tilfeller tilgjengelige alternativer, basert hovedsakelig på sin egen originale etnografiske forskning. Her analyseres shopping som en teknologi for kjærlighet, og klær som unngår politiske spørsmål knyttet til innvandring. Det presenteres en alternativ verditeori som ikke forutsetter at økonomien er intelligent, vitenskapelig, moralsk eller umoralsk. Vi ser Coca-Cola som et eksempel på lokalisering, og ikke globalisering. Vi lærer hvorfor svaret på klimaendringene kun vil være effektivt når vi snur vår tilnærming.