Plagiat har i lang tid vært et alvorlig tema innen universitetsmiljøet, da det truer grunnleggende akademiske verdier. De senere årene er det blitt observert en økning i plagiat, noe som i stor grad skyldes utfordringer knyttet til nye medier, en mangfoldig studentpopulasjon, og det økende bruken av engelsk som lingua franca. Boken 'Academic Writing and Plagiarism' utforsker plagiat fra et språklig perspektiv, og ser på det upassende forholdet mellom en tekst og dens kilder. Diane Pecorari tar i bruk nyere lingvistisk forskning for å kaste lys over plagiat, inkludert prosesser hos både førstespråk- og andrespråksskrivere; samspillet mellom lesing og skriving; forfatterens identitet og stemme; samt de forventningene som finnes i det akademiske diskurssamfunnet. Gjennom empiriske data fra et stort utvalg av studenters skriftlige arbeider, som er sammenlignet med skrevne kilder, argumenterer boken for at noe plagiat, sett i denne språklige konteksten, kan betraktes som en pedagogisk svikt heller enn et bevisst forsøk på å overtrede regler. Dette gir leseren en ny forståelse av plagiat som en kompleks utfordring i dagens akademiske landskap.