Siden første publisering i 1948 har en av Vladimir Nabokovs korteste noveller, 'Signs and Symbols', generert utallige tolkninger og kritisk vurdering, mer enn noen annen av hans verk. Den er blitt beskrevet som 'en av de største novellene som noen gang er skrevet' og 'et triumf av økonomi og kraft, minuttrealismen og den glitrende mystikken' (Brian Boyd, Vladimir Nabokov: The American Years). Som en klassisk del av kortfiksjonsgenren, er Nabokovs 'Signs and Symbols' en av hans siste eksperimenter med kortprosa, preget av en høy grad av leksikalsk tetthet og inneholdende et overraskende strukturelt element: det Nabokov beskrev i et brev til Katharine White, redaktøren av New Yorker, som en 'innside', 'indre skjematikk' og 'et system av tause responser'. Målet med denne essaysamlingen er å ta for seg de narrative gåtene i 'Signs and Symbols' – gjengitt her i sin helhet – en åpen historie som inviterer til forsøk på å avkode dens mysterier. I arbeidet med dette er det en ambisjon om å utforske dybden av Nabokovs genialitet og de skjulte lagene i hans tekst.