I løpet av det første tiåret av det 21. århundre skapte Kanye West et av de mest fascinerende verkene innen popmusikk av en amerikansk artist i denne perioden. Etter å ha startet sin karriere som en talentfull produsent gjennom Jay Zs Roc-A-Fella Records, hadde West utviklet seg til en mester i kunstnerisk sammenstilling da han ga ut albumet 'My Beautiful Dark Twisted Fantasy' (MBDTF) på slutten av 2010. Han var i stand til å forvandle semi-obskure sjelprøver og minneverdige beats til en dristig og samtidig sårbar ny kunstform. En gjennomgang av hans karriere, fra den livlige chipmunk-soulenergien i 'The College Dropout' (2004) til det operatiske narcissismen i MBDTF, gir oss en innsikt i utviklingen av popmusikk i den digitale tidsalder, samt de motsetningene som preger vår kulturelle epoke. I en skybasert og på forespørsel-kultur, der virtualisering, ensomhet og hyper-tilkobling er stadig mer fremtredende, står West som en sentral figur i et kritisk øyeblikk – noe som David Samuels fra The Atlantic beskriver som 'den første sanne genien av iPhonen'.