"Listening to Noise and Silence" er en nyskapende og modig studie av det fremvoksende feltet lydkunst, påvirket av ideer fra tenkere som Adorno og Merleau-Ponty. Boken engasjerer seg med den voksende praksisen innen lydkunst samt utviklingen av et diskursivt og teoretisk rammeverk rundt lyd. I dette originalverket inviterer Salome Voegelin leseren til å utforske konsepter knyttet til lytteopplevelser i forhold til både lydkunstverk og det hverdagslige akustiske miljøet. Gjennom dette skaper hun en estetikk og filosofi rundt lyd, og fremmer ideen om en sonisk sensibilitet. Boken behandler en rekke lydarbeid fra mindre kjente samtidskunstnere og komponister, som Curgenven, Gasson og Federer, i tillegg til historiske skikkelser som Artaud, Feldman og Cage. Den berører også verk fra anerkjente samtidskunstnere som Janet Cardiff, Bill Fontana, Bernard Parmegiani og Merzbow. Ved å basere seg på filosofi fra Adorno, Merleau-Ponty og andre, tar boken sikte på å kritisere lydkunst gjennom dens egne lydopplevelser fremfor i relasjon til andre sjangre.