Boken 'School Discourse' undersøker utviklingen av skriveferdigheter gjennom skolens læreplan, og bidrar til et sentralt forskningsområde innen anvendt lingvistikk. Skriveutvikling har vært gjenstand for forskning i lang tid, men de fleste studier har fokusert på barns skriving i bestemte aldre. Christie og Derewianka trekker på omfattende forskning fra både grunnskole- og videregående skole for å kartlegge utviklingsløpet fra fem- eller seksåringer til tenåringer. Gjennom en systemisk funksjonell grammatikk belyser de utviklingsmessige endringer i skriving innen tre hovedområder av skolecurriculum - engelsk, historie og naturfag - ettersom barn går fra tidlig barndom til sen barndom og videre til ungdoms- og voksenalder. Boken vurderer karakteren av læreplanen på ulike stadier og diskuterer samspillet mellom læreplanmål, pedagogikk og utviklingsforandringer i takt med at barna blir eldre. Den utforsker også hvordan en voksende forståelse av de ulike fagene krever spesifik kompetanse innen hvert enkelt fag.