«Sinister Resonance» er et betydningsfullt verk fra en av verdens mest lærde og innflytelsesrike tenkere og skribenter innen lyd og musikk. Boken tar utgangspunkt i premisset om at lyd er en form for hjemsøkelse, et spøkelse eller en tilstedeværelse hvis plassering er uklar og hvis eksistens er flyktig. Den unnvikende naturen til lyd oppleves som uhyggelig – en fenomenal tilstedeværelse som eksisterer i hodet, ved sin kilde og overalt rundt oss. Den som lytter nært kan sees på som en medie som avdekker substans fra det som ikke er helt til stede. Historien om lytting må konstrueres fra fortellingene i myter og fiksjoner, 'stille' kunstformer som maleri, bygningens resonans, lydartefakter og naturens lyder. I slike kontekster fungerer lyd ofte som en metafor for mystiske åpenbaringer, forbudte begjær, formeløshet, det ukjente og det underbevisste. På samme måte som å lese et kart over utforskede områder, dekoder «Sinister Resonance» lyder og stillheter som er begravet i de spøkelsesaktige skrekkene fra Arthur Machen og Shirley.