Social Realism, Knowledge and the Sociology of Education
Produktbeskrivelse
Dette viktige verket er både aktuelt og betydningsfullt, ettersom det for første gang samler sentrale artikler og nytt materiale for å undersøke en stadig mer innflytelsesrik tankeretning innen realistisk sosiologi av utdanning, der kunnskap står sentralt. Boken tar for seg temaer innen sosiologi av kunnskap, utdanningssystemet og politikk, profesjonell autonomi, yrkesutdanning, utdanningsforskning og undervisning, samt strukturen til fag som kulturstudier, engelsk, naturvitenskap og kunst. Kapitlene adresserer også selve naturen av sosiologi i utdanning. Den realistiske tilnærmingen som utvikles i boken utfordrer to store tankeretninger som lenge har vært dominerende og innflytelsesrike innen sosiologi og utdanning: postmodernisme og progressivisme/ konstruktivisme. Denne velredigerte samlingen av artikler er provoserende og original, idet den representerer en vedvarende, kollektiv kritikk som tilbyr et genuint alternativ til disse rådende ortodoksiene.