Etter døden til den franske filmregissøren Eric Rohmer i 2010 har interessen for hans verk fått en ny oppblomstring. Som den siste av de etablerte regissørene i den franske nybølgen, tok Rohmer full kontroll over sine filmer, der han gjennom hele karrieren fungerte som sin egen produsent og skrev manusene selv. Han satte også sitt preg på filmene gjennom sitt engasjement i casting og locationsøk. De franske badebyene, gjerne med vakre unge mennesker, er gjentakende elementer i mange av hans filmer. I boken tilbyr Jacob Leigh en grundig og kronologisk oversikt over dette ofte undervurderte filmmakeren, med mål om å gi leserne en klar forståelse av hvordan Rohmers filmer ble til og hva han ønsket å formidle. Boken inneholder en grundig analyse av temaene og ideene i Rohmers tjue-tre spillefilmer, og belyser kompleksiteten i deres filmatiske stil. Leighs studie fungerer som en utmerket introduksjon til verket til denne store filmskaperen, både for studenter og allmennheten.