Boken 'Why Literature?' forsvarer verdien av litteratur og utforsker hvordan man kan overvinne utfordringene knyttet til forholdet mellom personlig og faglig lesing. Den presenterer en forståelse av den litterære lesingens verdi, som understreker dens betydning for både psykisk og sosial velvære. I tillegg diskuterer den konsekvensene av denne forståelsen for undervisningen av litteratur ved universiteter. Selv om påstandene om litteraturens verdi har blitt fremmet i tusenvis av år, har kritikere fra moderne litteraturteori skapt forvirring rundt temaet. Et sentralt poeng i denne boken er skillet mellom fornøyelseslesing og akademisk lesing. Den kreative tilnærmingen til tekster som førstnevnte innebærer, kan ofte være i strid med rammene og forventningene som følger med den akademiske lesningen. Gjennom å utvikle en forståelse av litterær verdi som er i harmoni med opplevelsene til de som leser for fornøyelse, hevder boken at litterær utdanning må inkludere hva studentene faktisk opplever når de leser.