I 'A is for Arson' undersøker Campbell F. Scribner mer enn to århundrer med hendelser for å avdekke forholdene som har ført til skadevoldelse i skoler, samtidig som han forklarer hvorfor tiltakene for å forhindre dette har vært dømt til å mislykkes. Skadevoldelse på skolebygg koster skattebetalerne hundrevis av millioner dollar hvert år, et fenomen der elever, foreldre og til og med lærere skaper kaos. Men hva er årsaken til denne atferden? Er det mulig å stoppe den? Og hvem skal stå ansvarlig for skadene? Underliggende disse spørsmålene er langvarige spenninger mellom frihet og autoritet, samt mellom uhemmet atferd og fornuft. Ødeleggelse av eiendom er ikke bare et moralsk problem som kan løses med strengere straffer, heller ikke kan problemet håndteres gjennom mer restriktiv arkitektur eller økt politi. Scribner hevder at selve utdanningssystemet er en kilde til uforsonlige kamper, og at skadevoldelse ofte er et resultat av en opprørsk menneskelig natur. For å forstå skolesystemet i USA må man først konfrontere de altfor menneskelige følelsene som har ført til branner, knuste vinduer og mer.