Etter mange år med undervisning av jusstudenter på bachelor-, master- og juristnivå, har Michael Evan Gold kommet til den konklusjon at den tradisjonelle undervisningsmetoden - som fokuserer på analyse, forklaring og eksempler - er mer effektiv enn den sokratiske metoden, spesielt for studenter som er i begynnelsen av sine studier. I kurs hvor den sokratiske metoden benyttes, kan selv de mest talentfulle studentene slite, og mange andre kan føle seg fortapte i uklarhet i flere måneder. Gold presenterer en meta-tilnærming til undervisning av juridisk resonnement, der argumentasjonsprosessen settes i fokus. Gjennom eksempler både fra jussen og fra hverdagen, vil Golds bok hjelpe bachelorstudenter og førsteårs jusstudenter med å forstå juridisk diskurs. Boken analyserer og illustrerer prinsippene for juridisk resonnement, som logisk deduksjon, analogier og distinksjoner, samt anvendelse av lov på fakta. Den avdekker også mysteriet bak hvordan man identifiserer et juridisk problem. Basert på Golds erfaring, er studenter som forstår prinsippene for analytisk tenkning bedre rustet til å forstå, evaluere og formulere argumenter.