An Imaginary Cinema undersøker systematisk de urealiserte filmene til Sergei Eisenstein, samtidig som den gir en grundig historisk og teoretisk analyse av betydningen av det uferdige i hans verk. Eisenstein, kjent som en av det tjuende århundres mest innflytelsesrike filmskapere, er berømt for mesterverk som 'Battleship Potemkin' og 'Ivan den grusomme'. I tillegg til disse ikoniske filmene arbeidet han også med en rekke fascinerende prosjekter som aldri ble fullført. Fra ideer som aldri kom lenger enn til intense notater og skisser, til produksjoner som ble filmet til en viss grad, men aldri ble avsluttet, boken avdekker nye aspekter av Eisensteins geni. Gjennom en grundig gjennomgang av arkivmateriale fra flere av disse interessante urealiserte prosjektene, inkludert hans dristige visjon om å filmatisere Marx' 'Kapitalen' og hans utfordringer i Hollywood med å tilpasse Dreisers 'An American Tragedy', gir Dustin Condrens verk et unikt innblikk i filmregissørens kreative prosess og hans stadig pågående søken etter kunstnerisk uttrykk.